7 Oca 2010

ANADİLLE EĞİTİM HAKKI

Mihrac Ural 21 Şubat 2010

Anadil, insan kadar eskidir. Anadil esasında insandır; anadili olmayan insan değildir.

Anadiller, doğa ve toplumun en önemli bileşkesidir. Işık varlıkları çıplak gözle görmemize olanak veriyorsa sesler de varlıkları anlamamız için mutlaka gereklidir.

Önce kelam vardı derken kutsal kitaplar, esasında önce algı vardı demek istediler. Algı en üst boyutta insanidir ve insan olununca anlamlıdır.

İnsan olmak toplumsal bir varlık olmanını sonucu ise, algı ve ses bunun kopmaz bir parçasıdır. Felsefe yapmayacağım, buna eklenecek çok farklı cümleler de kurulabilir. Ama sonuçta anadil insanla vardır ve insan olmak için anadil sahibi olmak gereklidir demekle yetineceğim.

21 Şubat UNESCO tarfından uluslararası anadil günü olarak ilan edildi.

Bu gün tüm anadillerin özgürlüğü için, insan olan herkesin üzerinde bir yükümlülük vardır. Özgür olmayan anadiller için bir şeyler yapmalıyız. Bunun için, resmi insanlar, resmi dillerin bir saat yasaklı kalmasını denesinler, her şeyi anlama durumunda olacaktır.

Ben anadilimi seviyorum; ama anadilim kendi ülkemde, kadim coğrafyamda özgür değil, yasaklıdır. Ben anadilimi sevdiğim kadar Türkçeyi, Kürtçeyi, ortak ülkemin tüm anadillerini de seviyorum. Bununla insanlığı seviyorum. Her anadil ne kadar özgürse, anadilim de o kadar özgür olsun istiyorum; eşitler arasında olma hakkımı andilimin özgürlüğüyle ifade etmek istiyorum. Resmi dile saygımla, onu insan olmaya, anadiller üzerindeki yasağı kıracak aklı selim evlatlarını harekete geçirmeye çağırıyorum.

Araplar konferansları için I. Hazırlık Toplantısı yapmışlar (15 Şubat 2010). Bin milin ilk adımını atmışlar. Tebrik ediyorum. Desteğimi sunuyorum. Bu kahramanları cesaretlerinden, ellerini taşın altına sokma iradelerinden dolayı saygıyla selamlıyorum. Milliyetçilğe karşı durarak, bölücülüğe karşı tavır alarak, ortak ülke algısıyla, birlik ve barış içinde yaşam önermeleriyle, demokratik bir genişlikle, taleplerini tek bir cümlede, ANADİLLE EĞİTİM HAKKI diyerek ilan etmeleri, ortak ülkemizdeki tüm farklılıkları kapsayan duyarlılıklarını göstermiş oldular. İnsan oldular, başarı bu algının arkasındadır.

Ben ve benimle birlikte on yıllardır demokrasi mücadelesi yürüten yoldaşlarım, ülkemin tüm onurlu insanlarını bu haklı talebe destek vermeye davet ediyoruz.